Da de homoseksuelles pride første gang rullede gennem København i 1996 var kun en håndfuld sponsorer med på vognen. På lørdag er der 51.
- Det er lettere end det har været nogensinde før, siger Thomas K. Rasmussen, kommunikationschef for Copenhagen Pride.
Han mærker interessen hver gang han kontakter mulige sponsorer.
- Når jeg kontakter en organisation, så er de rigtig modtagelige. De er interesserede i at høre, hvad vi har at sige, og de vil rigtig gerne se på muligheden for et samarbejde, siger han til TV 2 Lorry.
Copenhagen Pride forventer 30.000 deltagere i optoget på lørdag, hvilket er rekord. Og faktisk er dette blot kulminationen på en udvikling, hvor optoget er blevet større år for år.
Med populariteten kommer sponsorerne også. I år i så stort tal, at Copenhagen Pride har takket nej til sponsorer, de ikke føler passer ind i konceptet.
- Man kan ikke bare købe sig aflad eller købe sig ind, hvis ikke vi føler, at der er et match, siger Thomas K. Rasmussen.
Sponsorerne tæller alt fra online gayshoppen Homoware til Danske Bank. Hos 7-Eleven, som er hovedsponsor, har man udsmykket butikkerne i København i alle regnbuens farver.
- Vi vil gerne have, at folk er sig selv bekendt, og vi synes, at Priden er et godt eksempel på, at man tør stå frem, som den man er, siger Charlotte Vendelboe Schrøder, indkøbs- og marketingschef, 7-Eleven.
Copenhagen Pride kulminerer med optoget fra Frederiksberg Rådhus til Københavns Rådhus på lørdag.